bijdrage # 1 | ROSE PETAL JAM

crimmp_27, scordatura ensemble, alfrun schmid, lucia mense, lucas van helsdingen, elisabeth smalt, rose petal jam, harry partch, li po, christian smalt, anne laberge, anna mikhailova, arnold schalks, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam

scordatura ensemble © florian cramer
elisabeth smalt - adapted viola, altviool; lucas van helsdingen - basklarinet, hobo; alfrun schmid - stem, zither; lucia mense - fluiten, zither

begin mei 2017 lanceerde het scordatura ensemble de concertserie rose petal jam, een onderzoek en reconstructie van de vroege muziek van de amerikaanse componist harry partch (1901-1974). _harry partch was een altviolist en componist. _in de jaren ‘30 veranderde hij zijn schrijfstijl radicaal: alles wat hij daarvoor gemaakt had verbrandde hij in een potkachel. _hij ontwierp zelf een nieuw toonsysteem met zuivere natuurlijke intervallen, zoals de oude grieken die gebruikten. _het logische gevolg van zijn keus was een nieuwe notatie en nieuwe instrumenten. _hij leidde in latere jaren een zwervend bestaan en het bleef zijn leven lang een strijd om een tehuis te vinden, zowel voor zichzelf als voor zijn zelf gemaakte instrumenten. _toch heeft hij een groot en indrukwekkend oeuvre achtergelaten. _scordatura nam de uitdaging aan om zijn bijzondere vroege werk te doen herleven, waarvoor de instrumenten eerst nagemaakt moesten worden. _om bijvoorbeeld zijn eerste werk te spelen, de seventeen lyrics by li po for adapted viola and intoning voice werd een altviool omgebouwd. _li po (701-762) was een chinese dichter die uit zijn eigen land verbannen was. _zijn miniatuurgedichten, vaak over drank, weemoed en verlangen, waren voor harry partch een grote inspiratie

scordatura ensemble : lucia mense - fluiten, zither; lucas van helsdingen - basklarinet, hobo; alfrun schmid - stem, zither; elisabeth smalt - adapted viola, altviool

PROGRAMMA

harry partch - two studies on ancient greek scales (1949) in een arrangement van bob gilmore:

- olympos’ pentatonic

- archytas’ enharmonic

 

harry partch uit seventeen lyrics of li po (1930-33):

- on hearing the flute in the yellow crane house

- the intruder

- i am a peach tree

- on hearing the flute at lo-cheng one spring night

 

drie liederen uit scordatura’s new li po songs project (2017/2018):

christian smalt - jingting

anne la berge - just before the rain (.mp3 hieronder)

anna mikhailova - suruah sirajo

 

 

NEW LI PO SONGS PROJECT

Bekijk deze film full screen op Vimeo door op de titel in de linkerbovenhoek te klikken.

 

in ocw gaat het scordatura ensemble terug naar de roots: de li po songs. _voor het project rose petal jam vroeg het ensemble componisten of ze ook een li po song wilden schrijven, benieuwd om te zien wat de wereld van harry partch betekent voor makers van nu. _het bleek een nieuwe en inspirerende ervaring te zijn. _in ocw voert het scordatura ensembledrie van deze new li po songs uit: jingting van de rotterdamse musicus/componist christian smalt, just before the rain van fluitiste en klankkunstenares anne laberge, en de première van suruah sirajo van anna mikhailova

crimmp_27, scordatura ensemble, alfrun schmid, lucia mense, lucas van helsdingen, elisabeth smalt, rose petal jam, harry partch, li po, christian smalt, anne laberge, anna mikhailova, arnold schalks, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam

lucas van helsdingen & alfrun schmid © florian cramer

crimmp_27, scordatura ensemble, alfrun schmid, lucia mense, lucas van helsdingen, elisabeth smalt, rose petal jam, harry partch, li po, christian smalt, anne laberge, anna mikhailova, arnold schalks, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam

elisabeth smalt © florian cramer

crimmp_27, scordatura ensemble, alfrun schmid, lucia mense, lucas van helsdingen, elisabeth smalt, rose petal jam, harry partch, li po, christian smalt, anne laberge, anna mikhailova, arnold schalks, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam

alfrun schmid & lucia mense © florian cramer

mikhailova componeerde een uitbundige en extroverte li po song voor stem, hobo en basklarinet, blokfluiten, altviool, voorwerpen en platenspeler, met veel oosterse invloeden. _het is een soort tijdmachine: een transcendente ervaring die u beslist zal transporteren naar nieuwe werelden. _de titel betekent ‘command of the king’ in een oude indonesische taal

trioscordatura.wordpress.com

dit concert werd mede mogelijk gemaakt door het fonds podiumkunsten, fonds 21, prins bernhard cultuurfonds (fonds voor de hedendaagse muziek), amsterdams fonds voor de kunst, société gavinièsvsb fondsgilles hondius foundationstichting fonds voor de geld- en effectenhandel, kattendijke drucker fonds en vele donateurs, o.a. via kickstarter