terug naar de plank

OFF-CRIMMP_CINEMA_03

off_crimmp_cinema, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam

off-crimmp_cinema is een leerzame vorm van nablijven in een tot bioscoop omgetoverd voormalig klaslokaal aan de drievriendenstraat. _uitgangspunt van de programmering is het tonen van werk van aan rotterdam verbonden videokunstenaars en filmmmakers in een intieme informele setting. _het programma is samengesteld door filmmaker noud heerkens en heeft een lengte van circa 100 minuten, inclusief pauze

programma:

- doorlopend in de hal -

off_crimmp_cinema_03 ocw, robert breer, 70, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam

uit de rubriek lamerslostandfound*:

robert breer (verenigde staten) | 70 | | 1970 | 4’26”
niet-figuratieve animatie gemaakt met spuitverf en handgesneden sjablonen door één van de grondleggers van de amerikaanse avant garde

 

- in de zaal -

 

uit de rubriek lamerslostandfound*:

gérard fromanger & jean-luc godard (frankrijk) | FILM-TRACT No. 1968 | 1968 | 2’45”
beginshot van de film is de titel die met rode verf is aangebracht op de voorpagina van de franse krant le monde van 31 juli 1968. _de film laat zien hoe de beeldend kunstenaar gérard fromanger een affiche maakt door rode verf over de franse driekleur te laten lopen. _ In 1968 brak in parijs een studentenopstand uit die werd gevolgd door stakingen in heel frankrijk

 

off_crimmp_cinema_03 ocw, matija pekic, all that ever was, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam

matija pekic (kroatië) | all that ever was | 2017 | 20'37"

‘all that ever was’ is een korte film die het idee en de betekenis van herinneringen onderzoekt. _de film volgt de reis van een personage, dat vage gedaantes uit haar herinnering ontmoet. _de film begint met een meditatieve scène die de hoofdpersoon in een schijnbaar natuurlijke omgeving toont. _naarmate het verhaal zich ontwikkelt, begint de werkelijkheid meer te verschuiven naar de abstracte, onderbewuste ervaring van het personage. _bij de beleving van de film speelt de combinatie van lichaamsbewegingen, camerawerk en muziek een belangrijke rol. _de formele wisselwerking tussen die drie elementen stuurt de verwachting van de kijker en manipuleert het verhaalperspectief

 

off_crimmp_cinema_03 ocw, sara rajaei, neva lukic, the motel in teh well, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam;

sara rajaei (iran/nederland) & neva lukic (kroatië) | the motel in the well | 2016 | 23’

‘the motel in the well’ is een korte experimentele film over het leven van een emigrant en over ballingschap verteld door twee personages: dochter en vader. _de dochter, een kroatische banneling die in nederland woont, start een emotionele reis waarop ze haar jeugd tijdens de onafhankelijkheidsoorlog overdenkt. _ze herinnert zich het in het bos gelegen motel van haar vader aan de rand van zagreb. _aangespoord door haar bespiegelingen herinnert de vader zich zijn kindertijd langs de oevers van de sava in bosnië-herzegowina, waar zijn familie vandaan kwam om hem met de renovatie van het motel en met het vinden van drinkwater te helpen. _hij haalt zich alle gasten voor de geest die zijn motel in al die jaren op doorreis aandeden. _om zijn emotionele pijn te overwinnen biedt hij later, tijdens de oorlog, zijn motel aan als schuilplaats aan bosnische moslimvluchtelingen. _in het verhaal zijn het water, het bos en het motel de drie elementen, die onmiddellijk verschijnen en nieuwe wegen banen voor het lot van de personages. _de rivier brengt mensen samen, maar scheidt ze ook. _hij vormt de emotionele en fysieke grens tussen landen, tussen volkeren... _water stroomt door de aderen van de aarde, passeert innerlijke toevluchtsoorden, raakt boomwortels, bereikt de bossen en tenslotte het motel. _daar leven de herinneringen van vader en dochter voort... | sarajaei.com & www.nevalukic.org

 

- pauze -

 

off_crimmp_cinema_03 ocw, jan van dyck, homeful bliss, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam

myrte van der molen (nederland) | i want to be selfish again | 2017 | 1'

ongeschreven gedragsregels zorgen voor een onvrijheid in sociale situaties. _men kan bijvoorbeeld niet zomaar weg gaan of alleen over zichzelf praten. _om efficiënter en meer naar het echte gevoel te kunnen handelen demonstreert de hoofdpersoon in de video hulpstukken om dit te vergemakkelijken. _de video is een futuristisch beeld waarin de mens haar eigen sociale vrijheid creëert. _de elementen zijn humoristisch, absurdistisch en confronteren een maatschappelijk probleem van onderliggende gevoelens | www.myrtevandermolen.nl

 

off_crimmp_cinema_03 ocw, katarina jazbec, turtle, heart & ghost tales from prison, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam

katarina jazbec (slovenië) | turtle, heart & ghost tales from prison | 2017 | 21’31”

wat gebeurt er als je twee maanden lang elke week samen met een groep mannelijke ingezetenen van de belgische gevangenis in turnhout een selectie korte verhalen leest? _vanuit mijn eigen diepste fascinatie voor lezen wilde ik dat proces verbeelden. _tegelijkertijd wilde ik een verhaal vertellen, dat het stereotype beeld van de crimineel in twijfel trekt én licht werpt op de vervlochten actualiteit van fantasie en realiteit. _het project leidde tot een meta-fictieve documentaire, waarin een spookverteller de interpretaties van de lezers tot een nieuw verhaal weeft. _het project maakt deel uit van mijn lange termijnonderzoek naar de politieke potentie van het gezamenlijk lezen van literatuur als een nieuwe vorm van dialoog, die wederzijds begrip mogelijk maakt door verschillende interpretaties met elkaar te confronteren. | katarinajazbec.com

 

off_crimmp_cinema_03 ocw, jan van dyck, homeful bliss, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam

jan van dyck (belgië) | het geluk | 2015 | 14’57”

op een avond komt de 38-jarige frank thuis in zijn rustige woning, waar zijn familie hem met een verjaardagsfeestje wil verrassen. _iedereen is er: zijn vrouw, zijn twee kinderen, broer, schoonzus, zijn vader... _zelfs de babysitter. _ze proosten, zijn lievelingsmaaltijd wordt opgediend en voor een verjaardagstaart is gezorgd. _tijdens dit ogenschijnlijk onschuldige familiefeestje blijkt in werkelijkheid niets te zijn wat het aanvankelijk lijkt... | het geluk

 

*lamerslostandfound
jaren geleden kreeg de beeldend kunstenaar herman lamers vier dozen met dvd’s van frans van der vaart, de oud-directeur van het kunstcentrum van delft, in handen. _beeldmateriaal op schijf over kunst; soms documentair, soms als product of als registratie. _de kunstacademie wilde het archief niet hebben: te veel werk om het uit te zoeken. _lamers heeft er niet meer naar omgekeken totdat hij filmmaker noud heerkens tegen het lijf liep. _ze besloten samen wat parels op te duiken.

de 61 bezoekers kregen het off-crimmp_cinema_03-programma uitgereikt

klik hier om de PRINTVERSIE van het programma als pdf-bestand (120 kb) te klik downloaden

 

data off-crimmp_cinema_03: vrijdagavond 19 en zaterdagavond 20 januari vanaf 20.30 uur

samenstelling programma: noud heerkens | facilitering: podium ocw / arnold schalks

met dank aan frans van der vaart en herman lamers