terug naar de plank

OFF-CRIMMP_CINEMA_05

zelfde programma op zaterdagavond 1 en zondagavond 2 oktober 2022 - aanvang 20.30 uur

het laatste off-crimmp_cinema-programma met door noud heerkens geselecteerd werk van aan rotterdam verbonden videokunstenaars en filmmmakers vond bijna 3 jaar geleden, in oktober 2018 plaats. _tijdens de corona-blokkade stapelden de films die noud wilde tonen zich op. _toen het weer kon, presenteerde podium ocw off-crimmp_cinema_05, met:

 

• DOORLOPEND IN DE GANG

M.L. JANUARY 2021 | LeopoldEmmen | 2021

M.L. JANUARY 2021 | LeopoldEmmen | 2021 | meer-kanaals video installatie, hd video, geluid | 25’ | taal: nederlands

makky leest januari 2021

elke dag is één briefje.
makky schrijft op wat er gebeurt op een dag.
zo maakt zij onderscheid tussen haar dagen.

de briefjes stapelen zich op en worden bewaard in een plastic emmer.
een archief van jaren ligt klaar om geraadpleegd te worden.
wat gebeurde er op 20 januari 2008?

makky is tachtig en komt liever niet meer buiten.
ze leeft in haar herinneringen.

web • https://www.leopoldemmen.nl/
 

• OP SCHERM

THE PRICE FOR FIRE | rossella nisio | 2022

# 1. THE PRICE FOR FIRE | rossella nisio | 2022 | 18'40" | taal: engels

'Elke nacht droom ik dat er iets gebeurt, iets groots, misschien zelfs de revolutie'

in de namiddag van 21 december 1976 doet een ongeval het stadje r. op haar grondvesten schudden. _m. komt door verbranding om het leven; een schok voor de plaatselijke politiek betrokken jeugd. _m. was bekend als activist, maar achter zijn geëngageerde publieke persoonlijkheid schreef hij onder pseudoniem “drifter” gedichten over zijn angsten. _deze gedichten vormen, met elementen uit zijn leven, de kern van ‘the price for fire’. _tegen de achtergrond van een leegstaand ouderwets huis achtervolgen twee stemmen de schaduwen van 1968 en de nasleep ervan: drifter, peinzend over de revolutie die nooit kwam en zijn naamloze kameraad, die hem toespreekt vanuit de gelederen van een begrafenisstoet

rossella nisio is een interdisciplinair kunstenaar, studeerde ’cinema and performing arts’ aan de universiteit van rome en voltooide de masters ‘fine art/lens-based’ aan het piet zwart instituut in rotterdam

web • https://manicowlworks.com/

 

YOU CAN’T AUTOMATE ME | katerina jazbec | 2021

# 2. YOU CAN’T AUTOMATE ME | katarina jazbec | 2021 | 20'59" | taal: nederlands, engels ondertiteld

voordat containerschepen de haven verlaten, maken sjorders de containers met zware stalen stangen vast. _zij zijn de laatsten in de havens die zulk gevaarlijk werk verrichten. _in een even fysieke filmtaal vertellen hun lichamen ieder een eigen verhaal, van treuren om een verongelukte collega tot het leven in beweging houden

web • https://www.katarinajazbec.com/

 

FACE HOME VIEW (16 mm) | raquel vermunt | 2021

# 3. FACE HOME VIEW (16 mm) | raquel vermunt | 2021 | 9'38"

‘face home view’ kwam tot stand tijdens een zelfgeorganiseerde werkperiode in het voormalige kriterion, de filmzaal bovenop het groothandelsgebouw in rotterdam. _de zaal bestaat nog steeds, maar is al lang niet meer in gebruik als bioscoop. _begeleid door een soundscape van wouter van nienes, de camera scant langzaam de ruimte, glijdt langs zachte wanden, verre uitzichten, tegels en oude bioscoopstoelen. _het werk “luistert naar de echo’s van de tijd die voorbijgaat, onthult sporen van leven, geluiden en bewegingen. _vluchtige momenten die worden opgevangen door de stille muren van de locatie die het werk portretteert. _de ruimte staat stil en staart naar buiten”, beschrijft vermunt. _het werk, dat oorspronkelijk voor video werd gemaakt, presenteert zij op 16 mm. _met deze kopie wil zij licht, ruimte en geluid in het celluloid duwen om het vervolgens terug de ruimte in te projecteren

web • https://www.raquelvermunt.nl/

 

INVERSE ME | nina catharina markus | 2019

# 4. INVERSE ME | nina catharina markus | 2019 | 4’49”

zonder tegenstellingen geen balans.
_in deze volledig handgetekende animatie wordt het abstracte begrip “inverse” gevisualiseerd. _de hoofdpersoon probeert te ontsnappen uit een zwart/wit wereld, maar zit gevangen in een loop van tunnels. _door elke tunnel ontdekt ze een nieuwe regel van de voor haar onbekende wereld

bio: nina markus (rotterdam, 1993) combineert ouderwets getekend handwerk met digitale technieken. _het materiaal dat zij als kind al oppakte, definieert nu haar werk. _animaties, illustraties en schilderingen, met vooral de focus op animatie vanwege de vertelmogelijkheden van een eigen intiem verhaal in een amorfe abstracte ruimte. _haar werk is contrastrijk en vooral al in zwart/wit maar kleurrijk in de verbeelding van haar persoonlijke zoektocht naar identiteit

opleiding: ‘creative writing’, ArtEZ; ‘illustratie’, willem de kooning

web • https://ninacatharinamarkus.com/

 

SO LOUD THE SKY CAN HEAR US | lavinia xausa | 2022

# 5. SO LOUD THE SKY CAN HEAR US | lavinia xausa | 2022 | 20' | taal: nederlands, engels ondertiteld

‘so loud the sky can hear us’ onderzoekt de identiteit van een groep feyenoord-supporters. _ze ontvouwen een verborgen wereld van geloof, liefde, mededogen en kwetsbaarheid. _terwijl xausa de ‘verloren stem van god’ probeert terug te vinden onder de stemmen van de supporters, vraagt ze zich af hoe de verloren monofonie van oude gezangen kan veranderen in een nieuwe polyfonie

web • https://laviniaxausa.com/

 

35 personen bezochten de twee filmavonden

klik hier om de PRINTVERSIE van het programma als pdf-bestand (97 kb) te klik downloaden

data off-crimmp_cinema_05: zaterdagavond 1 oktober en zondagavond 2 oktober 2022 vanaf 20.30 uur

samenstelling programma: noud heerkens | facilitering en vormgeving: podium ocw / arnold schalks