startpagina

OVER BÜHNE DE BOVENLUCHT

Bühne de BovenLucht is in juni 1997 ontstaan op initiatief van de Rotterdamse beeldend kunstenaar Arnold Schalks. Vanaf die datum stelde hij de binnen- en buitenruimtes rondom zijn atelier open voor presentaties van literatuur, beeldende kunst, audio-visuele kunst en uitvoerende kunsten. Vanaf december 1997 werden de activiteiten ondergebracht in de gelijknamige stichting.

De faciliteiten van Bühne de BovenLucht bestonden uit een aantal multifunctionele ruimtes rondom het trappenhuis, uit drie platformen die in de ongebruikte liftkoker werden aangebracht en uit het platte dak van het industriële gebouw aan de Keileweg 26 in Rotterdam.

Karakteristiek voor de locatie aan de Keileweg was de 'setting'. Het fabriekspand, toen nog pal naast de Rotterdamse tippelzone, bevond zich midden in de Rotterdamse haven. Het platte dak bood een riant uitzicht op de typische non-stop bedrijvigheid van de wereldhaven. Deze bizarre 'couleur locale' bepaalde mede de sfeer van de evenementen.

Arnold Schalks, Doorsnede torenpand Keileweg

Doorsnee & zijaanzicht van het torenpand van de voormalige Inverpak-fabriek aan de Keileweg in Rotterdam.

 

THEATER

Stichting Bühne de BovenLucht produceerde drie muziektheatervoorstellingen: 'Uitzicht' in 1997, in 1999 'Brandschat' en in 2000 'Recombinant'. De laatste twee voorstellingen werden opgenomen in de programmering van het grootsteedse kunstenfestival 'September in Rotterdam'. Een uitgebreide verslaglegging van deze drie evenementen is te vinden op deze website.

FILM

Arnold Schalks, Global Attic Filmfestival

GAF 5: openluchtprojectie op het dakterras (niveau 4).

Rondom de eeuwwisseling produceerde, coördineerde en faciliteerde Bühne de BovenLucht vijf edities van het door Arnold Schalks geïnitieerde Global Attic Filmfestival. De artistieke leiding was vanaf 1997 in handen van de Rotterdamse filmmaker Noud Heerkens en zijn stichting Picos de Europa. Achtereenvolgens vonden plaats:

1e Global Attic video- & Filmfestival (1996)

2e Global Attic video- & Filmfestival (1997)

3e Global Attic video- & Filmfestival (1998)

4e Global Attic video- en Filmfestival (2000)

5e Global Attic Festival (2002)

...Het Global Attic Festival (GAF) heeft een ambiance om jaloers op te zijn. Veel culturele instellingen proberen de sfeer te vangen van een verlaten industrieterrein, maar bij het GAF is de setting authentiek. Plaats van handeling is een vervallen pand aan de Keileweg, waar de vloeren kraken, de leidingen druipen en de verf van de muur bladdert. Buiten klopt de zelfkant tegen de stoffige ramen. De wisselwerking tussen het pand en de getoonde kunst is prachtig. Van het rode licht van de Keileweg stap je een hol binnen waarin het donker alleen wordt doorbroken door het blauwe licht van de op vijf verdiepingen opgestelde televisies en filmschermen. Vervormde geluiden zweven door het pand. Het effect is even spookachtig als hypnotiserend, zeker op de zolder waar het ooit allemaal begonnen is...

Marc Floor over GAF 5 in het Rotterdams Dagblad, 22 juni 2002

 

Arnold Schalks zette de verwezenlijking van de doelstellingen van Bühne de BovenLucht na 2002 voort in kunstruimte de Vrije Schuur (2004-2005) en OCW, podium voor kleinschaligheden (2009- ).